Bij leiderschapstrainingen hoor ik constant van klanten hoe graag ze kritiek van hun leiders willen horen om hun werk beter te doen, hogerop te komen op de carrièreladder en resultaten te boeken. Negatieve feedback krijgen is echter niet eenvoudig: in plaats van direct en onmiddellijk op tekortkomingen in het werk te wijzen, wijzen managers dergelijke verzoeken vaak af, weigeren ze of stellen ze de reactie uit tot later. Logisch als je nadenkt over de risico’s die een kritische review met zich mee kan brengen. Mijn collega Jennifer Porter heeft geconstateerd dat er belemmeringen zijn voor het reageren op personeel. Onder hen – de onwil om te beledigen, de wens om een sfeer van professionaliteit te behouden (en geen puinhoop toe te staan), het ontbreken van een rolmodel in deze kwestie, het gevaar van een emotionele explosie en de onwil om een bedrijfscultuur in gevaar te brengen die verwelkomt kritiek niet. Een ander onderzoek door de professoren Naomi Eisenberger en Matthew Lieberman van de University of California en Kipling D. Williams van Purdue University laat zien dat kritiek kan worden gezien als een vorm van sociale afwijzing. “Ik word niet als goed genoeg beschouwd en ze zeggen dat ik hier niet thuishoor” is een van de gangbare interpretaties. Het is pijnlijk. Niet elke leider wil zijn ondergeschikte pijn doen en in ruil daarvoor een emotionele uitbarsting, verlies van vertrouwen, loyaliteit en zelfs wraak ontvangen. Maar als werknemers geen kritiek krijgen, stoppen ze met groeien. Ontwikkelingsadviseurs Jack Zenger en Joseph Folkman noemen uit onderzoek dat 72% van de respondenten kritiek van bestuurders de meest gunstige factor vindt om hun prestaties te verbeteren. Uit het onderzoek bleek ook dat leidinggevenden terughoudend waren om negatieve recensies te geven. Bill Gates is het daarmee eens: “We hebben allemaal mensen nodig die ons feedback geven. Dit is hoe we beter worden. ” Wat als je zeker weet dat kritiek je zal helpen succes te behalen, maar niemand is bereid commentaar te geven? Stop met vragen en probeer een van de onderstaande trucs. Kritiek eerst op jezelf. Professor en auteur van de Wharton School of Business Publishing, Adam Grant, verklaart: “Vaker wel dan niet kiezen mensen ervoor om geen constructieve opmerkingen te maken omdat ze bang zijn u te beledigen. Maar als je zelf over je fouten begint te praten, zullen angsten worden weggenomen. ” Je kunt bijvoorbeeld beginnen met de volgende zin: “Het lijkt me dat ik vaak haast heb in mijn werk en soms belangrijke details mis. We moeten dit oplossen. Heb je enig idee hoe je hieraan kunt werken? ” Als de persoon zijn mening heeft gegeven, vraag dan: “Wat moet ik nog meer doen om beter te worden?” Maak van zelfverbetering een persoonlijke verbintenis en vraag om hulp. Als je geen directe kritische feedback van je baas kunt krijgen, zeg dan dat je jezelf dit jaar hebt beloofd je op drie gebieden te ontwikkelen en graag feedback op een of meer daarvan wilt ontvangen. Vraag om hulp om een belofte aan jezelf na te komen. Op deze manier zal de leider kritiek meer zien als een manier om dit streven te ondersteunen en zal hij minder bang worden om je te beledigen. Zie kritiek als een kans om iets nieuws te leren. Als een manager, collega of klant aarzelt om negatief commentaar te geven, probeer dan te vragen: “Wat denk je dat ik van je moet leren?” Dit geeft de persoon de kans om na te denken over hun talenten en vaardigheden (en mensen zijn er meestal blij mee) en in een comfortabele omgeving hun mening te geven over hoe ze je kunnen helpen groeien. Als je geluk hebt, krijg je de vraag: “Is er iets dat ik van je moet leren?” Dan moet u ook zorgvuldig advies geven. Minimaliseer de gevolgen van kritiek van tevoren. Wanneer mensen kritiek uiten, schilderen ze die vaak af als “klein en niets ernstigs” om de negatieve reactie van de gesprekspartner te minimaliseren. Je kan het zelf doen. Stel de vraag: “Als we het hebben over één kleine fout, wat kan er dan in mij veranderen?” Op deze manier hoeft de persoon zijn opmerkingen niet te verzachten, zich ervoor te verontschuldigen of te proberen ze harmonischer te uiten, aangezien u daar al voor gezorgd heeft. De leider moet opmerkingen kunnen maken over het werk. Als dit in jouw geval niet het geval is, moet je leren om kritiek te zoeken bij je baas om de informatie te krijgen die je nodig hebt om succesvol te werken en hogerop te komen op de carrièreladder.
|
https://www.vindazo.be |